Ofte stilte spørsmål

Her kan du finne svar på det du lurer på. Klikk på spørsmålet så dukker svarene opp.

Hva skjer når jeg bytter strømleverandør?

Etter at avtale er inngått med Vesterålskraft Strøm AS, vil vi sende melding til nettselskapet om leverandørskiftet. Nettselskapet gir beskjed til din tidligere leverandør om skiftet. Det tar omtrent 6-10 virkedager før avtalen er etablert. Normalt er det ikke nødvendig å si opp avtalen med din tidligere kraftleverandør.

Dersom du har en kraftleveringsavtale med bindingstid (for eksempel en fastprisavtale) bør du imidlertid ta kontakt med leverandøren din før du skifter kraftleverandør. Dette for å klargjøre om du kommer i et erstatningsforhold til den gamle leverandøren ved å skifte til en ny leverandør.

Må jeg lese av min måler?

Måleravlesning

Nettselskapene er i.h.h.t NVE sine retningslinjer om avlesning pålagt å innhente målerstand minimum 4. ganger pr. år. Dersom du er nettkunde hos Vesterålskraft Nett AS, trenger du ikke å tenke på måleravlesning. Vesterålskraft Nett AS har innført automatisk avlesning og målerstand på din måler blir innhentet hver mandag. Avlesningene finner du ved å logge deg inn her: Min Side

Hva er forbruksmønsteret mitt?

Forbruksmønster

Forbruket hos de forskjellige husstandene varierer ut fra størrelse på huset, antall personer, oppvarming, varmekabler og lignende. Gjennomsnittlig forbruk hos en norsk husstand, uten elektrisk oppvarming, er på ca. 20.000 kWh pr. år. Du kan også sjekke ditt forbruk ved å logge inn på min side

Hvordan spare strøm?

Enøk er viktig for oss alle. For å få nyttige tips og råd om hva du kan gjøre med ditt energibruk, kan du benytte anbefaler vi at du besøker denne siden hos ENOVA. Her får du gratis råd og veiledning, du kan også ringe  ENOVA på tlf.: 80049003. Er du næringsdrivende kan du ringe tlf.: 08049.

Vi anbefaler også siden til ENØK – senteret

Kraftmarkedet?

Prisdannelsen

Prisnivået bestemmes av kraftbalansen – det vil si forholdet mellom hvor mye strøm vi trenger og hvor mye vi har tilgjengelig. Markedet fungerer slik at den billigste kraften produseres først.
Når forbruket øker fases dyrere energi inn, og markedsprisen stiger.

Prisnivået

Alt som påvirker kraftbalansen, påvirker også prisnivået. På lang sikt påvirkes strømprisen dermed av forbruksutvikling, produksjonsevne og transportkapasitet.
På kort sikt påvirkes strømprisen av temperatur, tilgang på vann og råvarepriser på gass, olje og kull. Driftsstans ved produksjonsanlegg kan også påvirke prisen.
Dessuten kan «flaskehalser» i strømnettet mellom land og landsdeler påvirke prisforskjeller mellom områdene. Hvilke faktorer som slår mest ut vil variere over tid.

Les mer her om hvordan kraftmarkedet fungerer

Hvordan kan jeg bestille strøm?

Bestilling av strøm kan gjøres på mange enkle måter:

  1. Gå via vår avtalevelger og finn den strømavtalen som passer deg best.
  2. Garantikraft og innkjøpspris spot kan også bestilles via sms; send sms til 26166, i tekstfeltet skriver du VKS GARANTI, eller VKS SPOT.
  3. Via Facebook siden vår kan du fylle ut et skjema for bestilling av strøm.
  4. Gå inn på produkter på vår hjemmeside og velg det produktet som passer deg
  5. Alternativt send oss en mail eller ring oss på 76 11 25 60, så ordner vi alt for deg.

ENKELT OG GREIT.

 

Hvordan opprette e-faktura?

Når du betaler din vanlige faktura i nettbanken vil du få spørsmål om å opprette e-faktura og du kan da svare «ja takk».
Alternativt kan du gå inn på NETS (tidl.bankenes betalingssentral) og opprette en e-fakturaavtale i forkant. Det gjør du ved å følge denne linken her.

Hva er elsertifikat?

Elsertifikatavgift ble innført av myndighetene 1.1.2012 og er en avgift kraftselskapene må kreve inn for staten til støtte for utbygging av fornybar energi. Andelen av din faktura som er utgjør elsertifiktat vil øke frem mot 2020, før den vil avta frem til 2035. Les mer her om elsertifikater

Hvordan logger jeg inn på Min side?

Hvordan logger jeg inn?
Du logger inn med kundenr og ditt mobil.nr som passord, kundenr finner du på din siste faktura.

Hurtiglink til: MIN SIDE

Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Strømregningen din består av strømforbruk, nettleie og avgifter til staten. Du betaler for strømmen du bruker til Vesterålskraft Strøm AS, mens du betaler for nettleie til det lokale nettselskapet ditt, i Bø, Øksnes og Sortland Kommune er det Vesterålskraft Nett AS.

Nettleie er det du betaler for å få overført strøm fra markedet til boligen din, samt vedlikehold og nyinvesteringer for at du skal ha en sikker og stabil strømleveranse til din bolig. Strømprisen bestemmes av hvor mye det til enhver tid koster å produsere strøm, og varierer med tilbud og etterspørsel i markedet. I tillegg kommer produksjonsavgift, el-avgift og merverdiavgift. Stortinget fastsetter årlig hvor store disse avgiftene skal være.

For å få strøm, må du altså være kunde hos to selskaper: En strømleverandør og et nettselskap. Nettselskap kan ikke velges, og i Bø, Øksnes og Sortland Kommune er det Vesterålskraft Nett AS som har ansvaret for din nettleie. Les mer på deres hjemmeside om nettleie og nettsatser.

Hvis du ikke fikk svar på det du var på jakt etter, så ta gjerne kontakt.